MAXIN’S tipy

Rekreačné poukazy zostanú, pomohli im voľby

  • Dominika Čeklovská
  • 30. októbra 2023
Rekreačné poukazy asi zostanú, nahrali im voľby

Povinný finančný bonus je pre firmy záťažou, hotelieri si príspevok pochvaľujú

Mnohí Slováci aj tento rok využili alebo chcú využiť rekreačný príspevok na dovolenku na Slovensku od svojho zamestnávateľa. Ak na ňu vynaložia päťsto eur ročne, zamestnávateľ im povinne prispeje sumou 275 eur. Majú totiž nárok na zaplatenie 55 percent z ceny pobytu, pričom sami zaplatia 45 percent oprávnených nákladov, teda 225 eur.

Tento projekt pred piatimi rokmi inicioval predseda vtedy koaličnej Slovenskej národnej strany Andrej Danko. V súčasnosti jeho strana opäť mieri do vlády a je pravdepodobné, že uvedenú formu podpory cestovného ruchu zachová, prípadne ju ešte vylepší. Strana dostane v novej vláde tri rezorty, z toho jeden nový od budúceho roka, konkrétne ministerstvo pre šport a cestovných ruch.

Plusy a mínusy poukazov

Od roku 2019 teda sektor cestovného ruchu na Slovensku podporujú rekreačné poukazy aj znížená, desaťpercentná daň z pridanej hodnoty na ubytovacie služby. Tieto opatrenia priniesli nárast počtu registrovaných prenocovaní približne o desať percent alebo jeden milión dodatočných prenocovaní, odhadli nedávno analytici Inštitútu finančnej politiky (IFP) Ministerstva financií SR.

Poukazy síce priniesli zvýšenú turistickú aktivitu na Slovensku a vyššie tržby hotelierom, no nezmenila sa ziskovosť firiem ani vývoj zamestnanosti či miezd v danom sektore. Čo sa týka zníženej sadzby DPH na ubytovanie, analýzy IFP naznačili, že k poklesu konečných cien v jej dôsledku nedochádza alebo dochádza len čiastočne. A to napriek tomu, že sa nižšia cena pre zákazníkov často uvádza ako zamýšľaný cieľ opatrenia. Poukazy využíva od ich zavedenia viac ako 200-tisíc zamestnancov ročne.

Povinnosť pre firmy

To, že v podnikateľskom prostredí s rekordne vysokou cenou práce zaťažuje zamestnávateľov ešte aj povinnosť financovať rekreačné poukazy, vníma ako problém partnerka poradenskej spoločnosti Grant Thornton Silvia Hallová. Podľa nej tým štát diktuje firmám, do akých benefitov majú investovať. „Ide o extra záťaž, od ktorej treba zamestnávateľov odbremeniť. Z analýz IFP vyplýva, že poukazy zvýšili počet nocľahov asi o desať percent, čo je vzhľadom na výpadok daňových príjmov viac než 30 miliónov eur a 55 miliónov eur extra nákladov firiem neadekvátny výsledok,“ tvrdí S. Hallová. Okrem toho sa cestovný ruch podľa nej už dostáva na predpandemické čísla a očividne nepotrebuje takúto plošnú podporu. Tá sa dá urobiť regionálne adresnejšie, s nižšími nákladmi a súčasne pri lepšom využití eurofondov na rozvoj cestovného ruchu, nazdáva sa odborníčka.

Zamestnanci a hotely si poukazy pochvaľujú. Problém pociťujú zamestnávatelia, ktorí nie vždy dokážu túto povinnosť nariadenú zákonom finančne „utiahnuť“. „Nie každá firma dokáže financovať dovolenky zamestnancom, štát im totiž vôbec neprispieva. Kameňom úrazu je predovšetkým to, že sú pre firmy nad 49 zamestnancov povinné. Neberie sa ohľad na to, či zamestnávateľ má alebo nemá na to zdroje a či produkuje zisk alebo stratu,“ konštatovala pre TREND hovorkyňa Asociácie zamestnávateľských zväzov a združení SR Miriam Filová. Táto povinnosť platí aj bez ohľadu na to, či zamestnávateľ ponúka zamestnancom prípadné iné benefity. Asociácia preto odporúča, aby poukazy poskytovali podniky na dobrovoľnej báze.

Pomoc pre cestovný ruch

Z rekreačných poukazov profitujú hotelieri, ktorí ich privítali ako nástroj na podporu svojho sektora v ťažkých časoch krízy. Ako uviedol pre TREND prezident Asociácie hotelov a reštaurácií Slovenska (AHRS) Marek Harbuľák, v kontexte rokov 2020 až 2022 ich považujú za dôležitý podporný mechanizmus, vďaka ktorému sa podarilo zmierniť dôsledky pandémie, ale aj ďalších výziev daného obdobia. „Nedokážeme exaktne vyčísliť vplyv a prínosy tohto nástroja počas týchto krízových rokov, keďže doposiaľ neexistuje nástroj a mechanizmus, ktorý by dokázal vyčísliť jednotlivé prenocovania,“ konštatoval zároveň M. Harbuľák.

Pokiaľ ide o efekt zníženej sadzby DPH v praxi, podľa neho politici často toto opatrenie zle interpretujú. „Z nášho pohľadu je to nástroj na zvýšenie konkurencieschopnosti. Znižovanie cien služieb nie je hlavný cieľ. Za štandardných podmienok, teda v čase normálnej, bežnej inflácie sa tempo rastu cien v prípade zníženia sadzby DPH zníži v porovnaní s inými službami či tovarom,“ spresňuje M. Harbuľák.

Na Slovensku zaviedli nižšiu sadzbu DPH na reštauračné a stravovacie služby v čase vysokej inflácie a vysokého rastu cien, predovšetkým potravín. „Preto nie je možné očakávať, že ceny v reštauráciách vplyvom nižšej sadzby DPH klesnú. Benefity zníženej sadzby DPH sa už začínajú prejavovať okrem iného vyšším nárastom miezd v hoteloch. Verím, že čoskoro sa to rovnako ukáže v reštauráciách,“ dodal prezident AHRS.

Ódorovo odporúčanie

Zrušenie rekreačných poukazov bolo jedno z opatrení, ktoré odporučil novej vláde vládny kabinet Ľudovíta Ódora. Týmto krokom by štát podľa Ministerstva financií SR ušetril 35 miliónov eur ročne. Nová vládna koalícia však zatiaľ neukázala ochotu akceptovať akékoľvek rady svojich úradníckych predchodcov, hoci aj jej predstavitelia hovoria o konsolidácii verejných financií.

Bude na novej vláde, aké kroky smerom ku konsolidáciu verejných zdrojov urobí. Hotelieri a reštauratéri však dúfajú, že tieto kroky sa nedotknú podpory pre tento sektor. „Vnímame problémy zamestnávateľov, keď určitej skupine podnikov vzniká automatická povinnosť poskytovať takúto podporu. Cestovný ruch však na rozdiel od iných odvetví trpel a stále trpí dôsledkami opatrení prijímaných počas pandémie. Tie sa prejavujú v nízkej konkurencieschopnosti, nedostatku pracovnej sily aj v investičnom dlhu,“ pripomenul prezident AHRS. Dôležité podľa neho bude to, aby vláda o týchto otázkach včas diskutovala s odborníkmi a hľadala obojstranne prijateľné riešenia.

275 eur ročne musí poskytnúť väčšia firma zamestnancovi na rekreáciu Rekreačné poukazy – účel a pravidlá

  • Cieľom zavedenia rekreačných poukazov (od roku 2019) je podpora domáceho cestovného ruchu.
  • Príspevok na rekreáciu poskytuje zamestnávateľ vo výške 55 percent oprávnených výdavkov na pobyt, maximálne však zo sumy 500 eur, teda 275 eur za celý rok.
  • Povinnosť poskytnúť príspevok vzniká na základe žiadosti zo strany zamestnanca adresovanej firme, ktorá zamestnáva viac ako 49 zamestnancov.
  • Nárok zamestnancovi vzniká, len ak u zamestnávateľa pracuje najmenej dva roky.
  • Príspevok sa môže použiť na prenocovanie na Slovensku, a to v rozsahu minimálne dvoch nocí.
  • Rekreačný poukaz je pre zamestnávateľov aj zamestnancov oslobodený od daní a odvodov. PRAMEŇ: Finančná správa SR

Rekreačné poukazy a znížená DPH na ubytovanie priniesli v súhrne nárast prenocovaní o milión

Príspevok využíva tretina zamestnancov Na vlastnú dovolenku využíva rekreačné poukazy 31 percent zamestnancov a na tábor pre deti tri percentá. Poukazy nevyužije 35 percent respondentov, pretože ich zamestnávateľ takúto možnosť neponúka. O takúto formu podpory nemá záujem 10 percent opýtaných. Viac ako pätina možnosť využitia poukazov ešte zvažuje. Vyplynulo to z júnového prieskumu agentúry MAXIN´S Group. „Domnievame sa, že títo zamestnanci zrejme uprednostňujú dovolenku v zahraničí,“ uviedol jej výkonný riaditeľ Roman Kučera. Pre 58 percent opýtaných sú rekreačné poukazy dobrou príležitosťou, ako ušetriť pri nákladoch na dovolenku, 43 percent respondentov sa vyjadrilo, že je to dobrý nástroj na podporu cestovného ruchu na Slovensku. Príspevok vo výške 275 eur považuje za nedostatočný 15 percent respondentov.

„Neberie sa ohľad na to, či zamestnávateľ má alebo nemá na to zdroje a či produkuje zisk alebo stratu.“

Miriam Filová hovorkyňa Asociácie zamestnávateľských zväzov a združení SR

ZDROJ: Trend – 26.října 2023 , Strana: 16 Vydavatel: News and Media Holding a. s. , Rubrika: Podnikanie

Hľadáte prácu?

Nechajte nám svoj kontakt a my sa vám ozveme.

Zadajte vaše telefónne čislo.
Súhlaste so spracovaním osobných údajov.

Správa sa odosiela ...

Logo pre motory jws.
Logo volkswagen na čiernom pozadí.
Automobilové logo Snop na čiernom pozadí.
Logo pre skupinu pvl.
Hliníkové logo Nueman na čiernom pozadí.
Logo pre kongsberg automotive.
Je to riadenie prietoku vzduchu v automobiloch.
Logo Hyundai transys na čiernom pozadí.
Neváhajte nás kontaktovať
Nenašli ste pracovnú ponuku, ktorú ste hľadali?

Volajte na bezplatnú infolinku

0800 365 800

alebo nám zanechajte svoj telefonicky kontakt

Zadajte vaše telefónne čislo.
Súhlaste so spracovaním osobných údajov.

Správa sa odosiela ...